Ptáte se, co si vybrat? Hormonální jógu nebo Školu pánevního dna?

03.04.2019

Pokud bych měla srovnat oba přístupy, Školu pánevního dna Renaty Sahani a Hormonální jógovou terapii pro ženy Dinah Rodrigues, musím hned na úvod říct, že na první pohled jde o dvě rozdílné metody. Nejde jednu upřednostnit před druhou, dokud se na vlastní kůži s oběma neseznámíte. Je důležité, co jako žena očekáváte, jaká je vaše zakázka.

Školu pánevního dna bych doporučila těm ženám, které touží opravdu poznat své tělo až "na dno." Jedná se o komplexní přístup, kdy se otevírá problematika na úrovni fyzické, psychické i emoční roviny. Vím, že málokterá žena zná dobře své pánevní dno, jeho anatomii a souvislosti svého středu, natož aby byla se svým pánevním dnem ve spojení. Pro mnoho žen to bývá první otevřené seznámení. Ne nadarmo jej Renata Sahani označuje jako "Tajemství". Na Škole pánevního dna velmi oceňuji toho, že učí jemnou cestou vnímat svou ženskou sílu. Zkrátka to, co nám maminky nebo ženy našeho rodu často nepředávaly.

Škola pánevního dna je velmi jemná, hravá, žena může při domácí praxi experimentovat. Počty cvičení nejsou striktně dané. Žena se má řídit vlastními pocity, tím si pěstuje intuici k přístupu ke svému tělu, ale i k vlastnímu životu. Ve Škole pánevního dna platí pravidlo, cvičit co nejčastěji a co nejjemněji. Žena může vědomě aktivovat své pánevní dno několikrát denně a potom kdykoliv, při jakékoliv běžné činnosti, v jakékoliv poloze. Tudíž odpadá ono nepříjemné, dnes si "musím jít" zacvičit. Cvičí se po dobu asi 3 měsíců, pak obvykle stačí jen udržovací techniky. Příjemné je, že pánevní dno lze vědomě aktivovat v běžném životě při různých každodenních činnostech, což ocení každá žena.

Na kurzu Školy pánevního dna mnohdy žena zažívá tzv. aha efekt. Objevuje souvislosti, svoji ženskou sílu, radost ze života, sexepíl a přirozené ženské sebevědomí. Zjišťuje důležitou věc, že pánev je také sídlem a barometrem ženských emocí. Od své lektorky žena dostává kvantum cenných informací i praktických návodů. Škola pánevního dna má preventivní charakter, usnadňuje otěhotnění, odstraňuje potíže s menstruací, pomáhá v menopauze, při prolapsu dělohy, poklesu pánevního dna, potížích s kostrčí, bedry, vnáší radost a vitalitu do života. 

Hormonální jóga je vhodná pro ženy všeho věku, které potřebují podpořit své zdraví, odstranit příznaky některých onemocnění, které vznikly na základě poklesu ženských pohlavních hormonů, nebo které mají nevyváženou hladinu ženských pohlavních hormonů, mají potíže se štítnou žlázou. Některé ženy cvičí Hormonální jógu z preventivních důvodů, chtějí předcházet mnoha nepříjemnostem, které vznikají důsledkem klesajícího estrogenu, stejně jako Škola pánevního dna. Na Hormonální jógové terapii si cením toho, že mimo preventivní důvody, přirozenou cestou zmírňuje a léčí mnohá gynekologická onemocnění. Je podložená vědeckými výzkumy Dinah Rodrigues.

Při praktikování HJT se jedná o pevně danou sestavu, která trvá asi 30 min. Aby žena dosáhla úspěchů, odstranila nežádoucí příznaky, musí se cvičební sestavě věnovat nejlépe denně, poté stačí 3-4x týdně. Tato striktní pravidla mohou některé ženy odrazovat. Zlí jazykové tvrdí, že hormonální jóga je výkonová.

Autorka Dinah Rodrigues ale záměrně volila dynamiku, protože sestava má vysoce aktivující účinky na žlázy s vnitřní sekrecí. Dynamické jógové cvičení je navíc podpořeno intenzivním dechem - bhástrikou, při kterém dochází k masáži vaječníků a ostatních žláz s vnitřní sekrecí. A to je největší tajemství úspěchu Hormonální jógové terapie. Žádný cvik aktivující sestavy nesmí být vynechán, pořadí cviků musí být pevně zachováno. To se může zdát na první pohled příliš striktní. Kreativitu si ženy ale vynahradí při dechových a protistresových cvicích, které jsou nedílnou součástí Hormonální jógové terapie, jsou velmi příjemné a hravé.

Ženy jsou překvapené, že při pravidelném cvičení přichází výsledky velmi velmi rychle. Mnohdy si pochvalují jako přidanou hodnotu zpevnění celého těla a zeštíhlení, zlepšení imunity a psychiky. Ženy cítí výrazné zvýšení vitality, zvyšuje se libido, nesmírně ovlivňuje náladu, zvyšuje sebevědomí ženy... Obě metody přirozeným - přírodním způsobem napomáhají při potížích s plodností, upravují a harmonizují hormonální systém ženy. Zatímco je Škola pánevního dna zaměřena více na prevenci, Hormonální jóga je mimo preventivních účinků zaměřena na léčbu mnoha gynekologických obtíží.

Na základě znalostí školy pánevního dna mohu ženám lépe vysvětlit např. provedení kořenového uzávěru - mulabandhy, využít srovnání ženkého a mužského dechu, popsat vrstvy pánevního dna. Obě metody se věnují problematice inkontinence, Škola pánevního dna ve větším rozsahu. Výborně mohu propojit teoretické znalosti i praktické zkušenosti obou metod.

Pokud se nemůžete rozhodnout, který kurz zvolit, rada je jednoduchá, nechte se nechá vést svou intuicí. Nebo může vyzkoušet obě:)

Jsem moc ráda, že můžu sbírat i rozdávat plody ovoce obou metod i ostatním ženám:) 

Zkuste si vybrat intuitivně

Hormonální jóga přináší ozdravení celého těla, podporuje imunitu, dá tělo do fyzické kondice, hormonálně nastartuje, "prokypří" nachystá sliznici dělohy... HJ je cvičební sestava, tedy pohyb. Škola pánevního dna je více o navnímání samotných svalů pánevního dna, ženských orgánů, naučí ženský dech a tzv. ovariální (stimulace vaječníků) dýchání, je více o relaxaci a cestě k ženství. Není tolik o pohybovém cvičení. Snad jsem trochu nastínila:)

Mějte se moc hezky:)